Sniper
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

SNIPERالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
كبو200

كبو200

ذكر عدد الرسائل : 925
البلد : مصر
الوظيفة : لاعب كرة قدم

4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب Empty
مُساهمةموضوع: 4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب   4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب Icon_minitimeالأحد 25 نوفمبر - 23:41

هناك 4 في الدنيا
1.التوبه
2.الاستغفار
3.حسنات يزهبن السيئات
4.المصائب

طيب نتكلم عن كل وحده :
اولا :التوبه : التوبه تنقي زنوب عمرك ..وتخلي ربنا يضحكلك يوم القيامه
شروط التوبه 3
1.الاقلاع عن الزنب : يعني انه انا خلاص يارب مش هعمل الزنب ده تاني ..واوقف الزنب
2.العزم علي عدم العوده مره تانيه : بس ده مش معناه انه لو انا رجعت للزنب خلاص مفيش امل ..لالالالا والله عادي ترجع وتوب تاني وربنا غفور رحيم
3.والندم علي الزنب : يعني تحس انك ندمان علي اللي فات من عمرك في الزنب ده
ثانيا : الاستغفار
يعني من لزم الاستغفار ..ربنا يمحو الزنوب بيها ..دي سهله اوييييي ..يعني وانا رايح الشغل او الجامعه استغفر ربنا ..سهله اويي ..استغفر الله العظيم الزي لا اله الا هو واتوب اله ..بس سهله اوي وبسيطه ودخلنا الجنه ...
ثالتا حسنات يزهبن السيئات :قال تعالي
اقم الصلاه طرفي النهار وزلفين من الليل ان الحسنات يزهبن السيئات
قال تعالي
واتبع السيئه الحسنه تمحها
يعني اول ما تعمل سيئه علي طول اعمل حسنه ..كمان حاول تكتر من حسناتك ..بمعني بلاش الزهد في الحسنات يعني واحد نزل صلي الفجر ..يرجع يقراء قران كويس وبعدين يفكر هااا هقراء الازكار ولا لاء....ويقول لا انا كده كتر خيري اويي ...لا بلاش كده خلينا نكتر من الحسنات
رابعا : المصائب
يعني لو الانسان جتله مصيبه ميزعلشي ..ده قداء وقدر وربنا بيشيل بامصائب الزنوب ..ولو الانسان تعب او شكه شوكه ميزعلشي يعرف وقتها انه ده ربنا بيحبه وبعتله الشوكه دي او المصيبه دي علشان يدخلو الجنه
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
طيب ال4 حاجات بتاعت الدنيا دي مكفتشي والانسان مات وخلاص لسه عليه زنوب هااا هيدخل الجنه
اه ممكن يدخل الجنه اصل هما 11 في الدنيا 4 باقي لسه 7

طيب لسه في 3 في القبر :1 .صلاه الجنازه علي الميت .
2.اهوال القبر
3.هدايا الاعمال .

نتكلم عن وحده وحده :
اولا : صلاه الجنازه عن الميت :اصل سبحان الله صلاه الجنازه عن الميت ربنا بيخفف بيها العزاب ..بس بشرط انه الناس اللي تصلي علي الميت تكون ناس من المومنين الصالحين ..اللي يموته حد يدور علي ناس صالحين يصلوا علي الميت بتاعه علشان يدخل الجنه .
ثانيا :اهوال القبر : يعني ظلمت القبر ..وحشت القبر ..ودود القبر ..وعزاب القبر ..دول بيشيلوا من زنوب الميت
ثالثا :هدايا الاعمال :يعني الهدايا التي يرسلها الاحياء للاموات ..من حج وعمره وصدقات ودعاء.. دول يوصلوا للميت ويعرف مين اللي بعتهم وينتقل بيهم الميت من حال اللي حال .
-----------------------------------------------------------------------------------
طيب نفرض انه انا حد وحش اويييييي وعندي زنوب اكتييييييييييييييييييييير ولسه مش اتنقيت من الزنوب ولسه عندي زنوب هااا هدخل النار ..لالالالالالالالالالالالالالا لسه فاضل 4 محطات تنقي بيها زنوبك وتكون طاهر من الزنوب ...

4محطات تنقيه من الزنوب يوم القيامه :1.اهوال يوم القيامه .
2.الوقوف بين يدي الله عز وجل .
3.شفاعه النبي صلي الله عليه وسلم .
4.عفو الله عز وجل .

اولا : اهوال يوم القيامه :شمس بتندسر وارض بتزلزل وسماء بتقشط وخوف ورعب وقبور بتبعثر ..
بس لو كنت عملت استغفار وتوبه في الدنيا كان عدي عليك اليوم ده زي ركعتين خفاف بتصليهم في الدنيا
ثانيا : الوقوف بين يدي الله : دي هتكون وقفت عتاب ..يعني هقف قدام ربنا ويقولك يافلان ما غرك بي اكنت تتجمل للناس وتاتي لي بالقبيح استهونت بلقائي يافلان اقراء كتابك ..ويتساقت ولحم وجهه الانسان خجلا من اعماله
ثالثا : شفاعه الرسول صلي الله عليه وسلم : يااااااااااه لسه الرسول هيشفع ليه هو الانسان ده كان عمل ايه في الدنيا تخيلوا اه ..سبحان الله ..الرسول يشفع يارب اغفر لفلان ودخل فلان الجنه والناس تنزل زنوبها وتدخل الجنه .
رابعا :عفو الله عز وجل :سبحان الله ..يقول الله شفع الانبيا شفع المرسلون شفع حبيبي محمد افلا اعفو انا ..فيعفو الله عن ناس كتييييييييير ..حتي انه ابليس يوم القيامه هيكون واقف يتطلع الي عفو الله طبعا هيهات لكن شوفوا الي اي مدي عفو الله عز وجل
ياااااااااه اد ايه رحمه ربنا اده ايه هو بيحبنا ..يلا ياجماعه رمضان جاي شدوا حلكم

يارب اتستفيدوا ..ازكركم وازكر نفسي يالاستغفار والتوبه ..اسالكم الدعاء

تحياتى اسلام كبوووووو
http://www.kboelngar.piczo.com
MIDO 007

4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب Stars6
MIDO 007

ذكر عدد الرسائل : 874
البلد : Egypt
الوظيفة : 007

مُساهمةموضوع: رد: 4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب   4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب Icon_minitimeالثلاثاء 27 نوفمبر - 15:30

مشكورررررررر يا كبو على الموضوع الجميل
كبو200

كبو200

ذكر عدد الرسائل : 925
البلد : مصر
الوظيفة : لاعب كرة قدم

مُساهمةموضوع: رد: 4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب   4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب Icon_minitimeالأربعاء 28 نوفمبر - 15:03

مشكور على مرورك وردودك
http://www.kboelngar.piczo.com
الرومانسى

الرومانسى

ذكر عدد الرسائل : 816
البلد : مصراوى

مُساهمةموضوع: رد: 4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب   4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب Icon_minitimeالسبت 1 ديسمبر - 12:29

تسلم ايدك كبو

4في الدنيا 3في القبر 4في يوم القيامه ..لتنقيه الزنوب
صفحة 1 من اصل 1